Citroën DS PLR Break je dlouhý přes 7 metrů, má dva motory V8 „pod kapotou“ a hmotnost přes 9 tun. Řekl(a) byste, že to je vůbec francouzský výtvor pokud zohledníme jen tato čísla?
Toto rozhodně nejsou čísla, která by mě osobně napadla ve spojení s francouzskou značkou a už duplem ne s automobilkou Citroën. Důvod tohoto výtvoru je podle mě pořádně bizarní, ale na tehdejší dobu jistě jedinečný.
Uvedení nové pneumatiky pro náklaďáky a autobusy na trh vyžaduje i dnes mnoho výzkumu a testování v reálných podmínkách. Proces se ještě více zkomplikuje, když se na pneumatiky nákladního auta kladou i obtížné a vysokorychlostní úkoly. Obutí těžkých pneumatik a jízda na hraně nezní velmi bezpečně v autě klasické koncepce. Proto Michelin potřeboval na tento úkol speciální auto, které by bylo stabilní mnohem více, než jakékoli jiné. Možná jste věděli, a možná ne, ale začátkem 70. let měl Michelin podíl v Citroënu. Zjednodušeně řečeno, stačilo tedy zavolat do vývojového centra automobilky a definovat své potřeby výzkumu. Ty byly unikátní, tehdy doslova šílené. Citroën DS PLR Break (Poids Lourd Rapide – rychlá těžká váha, ale také označovaný jako „stonožka“) je také známý jako Michelin PLR. Desetikolový (tedy lépe řečeno jedenáctikolový) Citroën PLR Break vypadá jako nadrozměrný DS a má hydropneumatické odpružení. Natáčejí se obě přední páry kol darované od Citroënu H, zadní prý použili z Peugeota 504 – samozřejmě po úpravě. Toto hebedo pohánějí jej dva motory označované jako 454 Chevrolet známý např. z modelu Corvetta . Jeden z nich je zodpovědný za pohon zadních kol, druhý motor pohání uprostřed karoserie vzorku testovacích pneumatik, které se spouští na vozovku prostřednictvím hydrauliky a zkoušely tak různá zatížení.
Gigant váží až 9,5 tuny, je široký 2,45 metru a 7,2 metru dlouhý. Přesto dokázal zrychlit na 180 km/h. Proto měl nainstalovány dvě palivové nádrže, z nichž každá měla 90 litrů. Citroën DS PLR Break už samozřejmě pro testovací účely neslouží, ale značka jej s radostí využívá na různých promo akcích. Většinu času ale stojí v muzeu Michelin v Clermont-Ferrand.
https://andmag.cz/proc-se-vyplati-studovat-mba/
https://czmedia.cz/tradice-ceskeho-letectvi-pokracuje-rika-jiri-podpera/
https://coolportal.cz/cr-praha-da-miliony-korun-na-prilakani-turistu/